mandag 28. mai 2012

Ny stue :)

Endelig har vi ny og fin stue! Rune har virkelig jobbet bra. Jeg og barna dro til mamma 16. mai, og var borte hele helga. Rune brukte mye tid på å rive av det gamle gulvbelegget, det satt så hardt at noen steder ble det revet løs betonggulv istedenfor at limet glapp!! Men jeg er så glad for at han gjorde det, vekk med gammel tapet og gammelt gulv og bygg opp friskt og nytt fra bunnen av :D

Jeg hadde ikke tilgang på bildene han tok underveis, så nå tenkte jeg å vise litt av prosessen i en jafs her.


Etter at tapeten ble skrapet helt av veggen ble små hull tettet igjen og veggen grunnet med maling.


Her er soveromsdøra slik den var før, litt gulere enn veggen kan man si, og et lite irritasjonsmoment ;) Gulvet har som dere ser mye rødt i seg, og IKKE min smak.


Gulvet måtte skjæres løs i små biter for å få det av. Skikkelig tung jobb!


Stygt....


Da Rune koblet fra peisovnen så det ikke bra ut inni pipa... Vi har hatt litt problemer med røyk under fyring, og den har ifølge feieren ikke vært koblet til på riktig måte. Så over helga skal det komme en murer for å se på det, og om det bare er å koble den til korrekt eller om det må borres på nytt... Spent!


Endelig fikk vi av alt gulvet med god hjelp av Svein svigerfar! Jeg må få med at jeg kjørte fra Byåsen noen kvelder og malte panelet på stua og døra. Jeg malte med Jotun Chi. Se for en forskjell på soveromsdøra! Vi skal bytte dører etterhvert, men greit så lenge å ha en nøytral hvit dør og ikke den gulhvite...


Her er karene godt i gang :) For en lettelse å slippe å se det stygge gulvet der noe mer.





Etter at gulvet var lagt ferdig den søndagen, flyttet vi hjem igjen, og bodde noen dager i litt oppussingsrot. "SE Oliver! Så fint gulv vi har fått!!" "Æ syns d e STYGT æ". Det viste seg heldigvis at det bare skyldtes rotet og at sofaen sto på kjøkkenet og TV'n på gulvet, hehe. Noen dager senere kom han:"æ liiiike gulvet vårres no, det e ikke rotat mere".


En liten strekk på arbeidskaren, og en liten nysgjerrig pysjgutt som vil gjøre akkurat som pappan :)


Det neste vi gjorde var å legge veggfornyer på betongveggene. Jeg hadde skjært bitene på forhånd, og det gikk rimelig fort når vi var to og slapp å tenke på mønster som skulle passe sammen. Tilslutt malte jeg over veggfornyeren, og Rune la lister rundt hele stua. Han hadde også skrudd ned samtlige stikkontakter og funnet ut at vi har 24-tjuefire- stikk bare på stua!! Disse ble vasket og skrudd opp igjen, de var nedstøvete og stygge. Så ble det lagt på lister på døråpningene samt treramme i åpningen til gangen der vi fjernet døra. Akryl og silikon og maling og vips! Så ble vi ferdige. Nesten. Vi mangler metalllister til begge gulvovergangene, men det går fort.


Her er gulvene, jeg er så glad i det nye friske lyse herlige parkettgulvet vårt at jeg kan ikke få sagt det nok!! :D Se da! For en forskjell.

Jeg har ikke fått knipset noe etterbilde enda, det skal jeg gjøre asap!


1 kommentar:

  1. Så stiiiilig!!! Glede mæ til å se Rannis!!
    Flinke Rune! Og du:-)

    SvarSlett