fredag 11. februar 2011

Litt nytt om leiligheten

Kjøkkenbordet og de sorte stolene er fra besteforeldrene mine, den gule stolen har jeg malt selv og den røde trappestolen var årets julegave fra Rune <3. Bildet er en plakat av Andy Warhols kjente hermetikkboks. Veldig femtitalls alt dette. Jeg liker det, men har lyst til å gjøre masse masse med kjøkkenet etterhvert. Til og begynne med har jeg sydd en duk.


Stoffet er fra IKEA, og gir litt vårfølelse synes jeg. Det er herlig at det går mot lysere dager! :)


Vi har ikke noe i vinduene enda, det er ikke sikkert det blir så mye gardiner, men jeg har en plan om persienner i sort stål og enkle vimpelrekker som jeg vil sy etterhvert. Duken gjør det hvertfall litt lunere på kjøkkenet.

Planen for kjøkkenet er under bearbeiding. Her er noen av ideene:


  • Skapfrontene er i landstil, og jeg vil ha litt mer industriell stil. Enten bytter vi frontene til slike som vi hadde på Teglverket, slik at hele kjøkkenet blir hvitt og stramt, eller så blir det sorte underskap og hvite overskap i den stilen vi hadde før. 
  • Benkeplata er i tre, og den vil jeg gjerne få lagt flis oppå, evt pusse den ned og beise den i en gråere farge. 
  • Gulvene er ikke min stil. Det er for brunt, og jeg liker ikke tre stavs parkett, som forresten er pergo hos oss. Drømmen er brede furuplanker...Men å legge det på betong er ikke bare bare, jeg undersøkte en del i fjor. Noen sier det kan legges flytende, andre sier vi må skru det på stendere, noe som vil stjele litt takhøyde. Jeg var så glad da vi pussa opp i Teglverket og fikk det nestbeste, da valgte vi to stavs parkett i en lys nyanse. Jeg har også lyst å legge marmoleum click i sjakkmønster som vi hadde i gangen før, evt legge polyflor, plastbelegg med knotter som ofte brukes i industrien.
  • Over stekesonen skal vi legge hvite mursteinsflis opp til vifta, og over vasken har vi nå en grønn glassplate som jeg tror må erstattes med hvite mursteinsflis.
  • Lampa er en spotterekke på tre spotter, der vil jeg henge opp noen funkye lamper i stål.

Det er stort sett det meste på kjøkkenet altså ;) Jeg kan legge ut bilder fra kjøkkenskapene når det er litt ryddigere der.

Dette prosjektet tar vi vel fatt på til sommeren. Gleder meg! :D

God fredag!




1 kommentar:

  1. Rannveig! Så fint! Må bli me å sjå på leiligheta en dag, møblert ;-)

    SvarSlett